نشرة حقوق الإنسان في العالم العربي الأسبوعية

الأردن : 
اعتقال وضرب نقابي اعلامي
ادانت الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان في بيان لها هذا الاسبوع قيام الأمن الأردني باعتقال القائد النقابي والعمالي محمد السنيد رئيس لجنة عمال المياومة بوزارة الزراعة الأردنية ومقدم البرنامج الإذاعي “اولاد البلد” وتحويله لمحكمة امن الدولة بتهمة التجمهر غير المشروع ومقاومة رجال الأمن وإهانة وزير الزراعة وذلك علي خلفية مشاركته في اعتصام عمالي مشروع مع مجموعة من العمال بسبب فصلهم التعسفي .



المصادر :
#الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان
لمزيد من المعلومات تفضل بزيارة صفحة الاردن : http://www.anhri.net/?cat=11
==================================
البحرين
========
قانون لمحاصرة التظاهر السلمي
اعربت جمعية شباب البحرين لحقوق الإنسان في بيان لها عن قلقها العميق حول منع التجمعات السلمية و استغلال القانون الجديد – سيئ الصيت – من أجل محاصرة التظاهر السلمي ، حيث رفضت وزارة الداخلية السماح للجمعيات السياسية إقامة مهرجان حول ” سرقة الأراضي و أملاك الدولة ” و كان المقرر إقامتها في 14 مايو 2010 ،و قد أشارت الجمعيات بأن سبب منع ” إقامة المهرجان في الفترة المسائية و قانون التجمعات يمنع ذلك ” و في السياق نفسه رفضت وزارة الداخلية استلام إخطار لإقامة اعتصام احتجاجا على تقييد الحرية الدينية .
المصادر
# جمعية شباب البحرين لحقوق الانسان
لمزيد من المعلومات علي صفحة البحرين :
http://www.anhri.net/?cat=13
=======================================
السودان
=========
الاعتداء علي حرية الرأي والتعبير خبز السودانين اليومي
قامت قوات الأمن السودانية باغلاق ومصادرة صحيفة “رأي الشعب” واعتقال ثلاثة من محرريها ، في الوقت الذي تزايدت فيه الانتهاكات ضد حرية التعبير وحرية الصحافة السودانية , بحيث أصبح الاعتداء علي حرية التعبير هو خبز السودانيين اليومي , إذ تأتي هذه الواقعة بعد ايام قليلة من التحقيق مع الصحفيان وراق والسليك وإحالتهم للمحاكمة علي خلفية مقال لهم في صحيفة “أجراس الحرية” -التي تعاني من التضييق الأمني الشديد- ,فضلا عن صدور قرارمجحف بتوقيف صحيفتي “الحرة” و”الأهرام اليوم” لمدة ثلاثة أيام في بداية مايو الجاري.
المصادر:
# شبكة صحفيون لحقوق الإنسان – جهر
# الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان
لمزيد من المعلومات علي صفحة السودان :
http://www.anhri.net/?cat=16
============================================
العراق
==========
مداهمة منزل مصور
قامت قوة مشتركة بمداهمة منزل صحفي في الفلوجة واحتجازه واسرته لاربع ساعات كاملة تحت التهديد والاهانة، وصادرت جميع معداته الصحفية و اجهزة الاتصال.
وابلغ محمد جليل شهاب الذي يعمل مصورا في الوكالة الاوربية للصورة الصحفية ،مرصد الحريات الصحفية، ان قوة مشتركة من الجيش الامريكي والشرطة العراقية داهمت منزله الواقع وسط مدينة الفلوجة ،فجر الاحد، وقامت باحتجازه وافراد اسرته تحت الضرب والتنكيل والتهديد ولمدة اربع ساعات كاملة، وصادرت كاميراته و المعدات الصحفية الاخرى.

 

المصادر
# مرصد الحريات الصحفية
لمزيد من المعلومات علي صفحة العراق :
http://www.anhri.net/?cat=18
============================================
الكويت
============
اعتقال كاتب ومدون
اعتقال للكاتب والمحامي محمد عبدالقادر الجاسم وتحويله إلى أمن الدولة ثم حجزه في السجن المركزي .. وترى الجمعية بأن القضية لا تعدو أن تكون مسألة رأي قد نختلف معه أو نتفق ولكنه يظل ضمن الأطر والأسس الدستورية ولا يستحق أن يتم التعامل مع الأمر بموجب إجراءات أمن الدولة ..
وقد تطورت الأمور بشكل دراماتيكي حيث اضرب الأستاذ محمد عبدالقادر الجاسم عن الطعام وهو يعاني من مشكلات صحية خطرة مما يستدعي معالجة قضيته بحكمة بالغة دون التعدي على حقوقه القانونية والدستورية دون إنتهاك لمعايير حقوق الإنسان وخاصة ما يتصل بحرية التعبير عن الرأي .. ومهما يكن من أمر فإن الإجراءات القانونية كان من الممكن إنجازها دون توقيف أو إعتقال حيث أن المحامي محمد عبدالقادر الجاسم يعي المتطلبات القانونية وهو لن يغادر البلاد وسيظل ملتزماً بواجباته تجاه العدالة .

المصادر
# الجمعية الكويتية لحقوق الإنسان
# منظمة العفو الدولية
# مراسلون بلا حدود
لمزيد من المعلومات علي صفحة الكويت : http://www.anhri.net/?cat=19
===============================
تونس
============
البوليس السياسي يضطهد سجين الرأي السابق رضا قصة
اعتقل أعوان البوليس السياسي منتصف نهار اليوم الأحد 16 ماي 2010 الشاب رضا قصة (30 عاما) واقتادوه إلى منطقة الشرطة بمدينة سوسة .
علما بأن أعوان البوليس السياسي اعتقلوا الشاب رضا قصة بتاريخ 22 فيفري 2010 يوم زفافه وتسببوا في إلحاق ضرر بعائلته التي حرموها من الفرحة والابتهاج بمناسبة زواج ابنها.
وتجدر الإشارة إلى أن الشاب رضا قصة تعرض للمحاكمة على أساس ”قانون الإرهاب” اللا- دستوري وقضى بالسجن مدة عامين ونصف العام، ومنذ خروجه من السجن سنة 2008 وهو يتعرض لعديد المضايقات من قبل أعوان البوليس السياسي.
المصادر
# حرية وإنصاف
للمزيد من المعلومات علي صفحة تونس :
http://www.anhri.net/?cat=22
===================================
سوريا
=======
مهند الحسني يفوز بجائزة مارتن اينالز 2010
مُنِحت جائزة مارتن إينالز لعام 2010 لمهند الحسني، المحامي السوري والمدافع عن حقوق الإنسان، منذ فترة طويلة. وسيقام حفل تسليم الجائزة في 15 تشرين الأول/ أكتوبر 2010 في جنيف. وقد أعلن السيد هانز ثولن، رئيس مجلس إدارة مؤسسة مارتن اينالز، قبل قليل، عن هذا الخير في النادي السويسري للصحافة في حضور ريد رودي، مدير قسم الصحافة الأوروبي التابع لمنظمة هيومن رايتس ووتش، وريمي باجاني، عمدة مدينة جنيف.

المصادر :
- مؤسسة الكرامة لحقوق الانسان
لمزيد من المعلومات علي صفحة سوريا :
http://www.anhri.net/?cat=24
=============================
مصر
============
قضية ملفقة ضد الناشطان جمال عيد واحمد سيف
قالت الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان في بيان لها هذا الأسبوع ، أن إفلات القاضي عبدالفتاح مراد من العقاب رغم إتهامه بالاعتداء على الملكية الفكرية ، عبر نسخه لعشرات الصفحات من تقرير الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان ونشرها في أحد كتبه ، قد شجعه على تلفيق المزيد من القضايا ضد الشبكة العربية ومركز هشام مبارك للقانون ، رغم ثبوت تلفيقه لقضيتين من قبل ، فأن محكمة جنح الخليفة ستنظر قضية جديدة يوم السبت القادم 22مايو 2010، يزعم فيها قيام أحمد سيف وجمال عيد بـ “سبه وقذفه ، و إبتزازه ، وإساءة استخدام خدمة الانترنت” وهي قضية تحمل رقم 8260لسنة 2009 جنح الخليفة.
المصادر
- الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان
لمزيد من المعلومات علي صفحة مصر :
http://www.anhri.net/?cat=53
=============================
الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان
=============
أصدرت الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان ستة بيانات هذا الأسبوع :
1 – من يحمي عبدالفتاح مراد ويساعده على الإفلات من العقاب؟ – قضية جديدة ملفقة ضد جمال عيد مدير الشبكة العربية ، أحمد سيف مدير مركز هشام مبارك: http://www.anhri.net/?p=6215
2 - وزير الخارجية يلاحق الكتاب والصحفيين المصريين بعد فشله في حماية كرامة المصريين بالخارج – قضية سب وقذف ضد الكاتب الصحفي الكبير حمدي قنديل:
http://www.anhri.net/?p=6212
3 – الأردن : حرية التعبير التي حدودها السماء ، لا تقبل انتقاد الوزراء اعتقال نقابي إعلامي والاعتداء عليه بالضرب: http://www.anhri.net/?p=6173
4 – انتهاكات حرية التعبير خبز السودانيين اليومي الشبكة العربية تستنكر قيام السلطات السودانية بإغلاق صحيفة “رأي الشعب” واعتقال ثلاثة من محرريها ‬ : http://www.anhri.net/?p=6162
5 – التحقيق مع رئيس مركز استقلال القضاء والمحاماة في قضية رأي أزمة تعيين المرأة بالوظائف القضائية بمجلس الدولة يجب أن تحل بالحوار وليس بالبلاغات : http://www.anhri.net/?p=6076
6 – استيقاف الكاتب الصحفي عبدالحليم قنديل في مطار عمان سبع ساعات الشبكة العربية تطالب المخابرات الأردنية بوقف ممارستها العدوانية ضد الصحفيين والنشطاء : http://www.anhri.net/?p=6029

 

http://www.anhri.net/?p=6268

 

=====================================================

The Arabic Network for human Rights Information Weekly Bulletin #312 Seventh Year 13/5/2010 – 19/5/2010

Jordan

=======
Detention of a Media Syndicate Member and Beating him
the Arabic Network for Human Rights Information, Condemned today arresting the union and Labor leader, Mohammed Al –Sunaid, Chairman of day laborers’ committee in the Jordanian Ministry of Agriculture ,and presenter of the radio program “Awlaad Al Balad” .Al-Sunaid was referred to state security court on charges of unlawful mob, resisting security and insulting the Minister of Agriculture on the background of Al-Sunaid participation in lawful labors sit-in with a group of workers because of arbitrary dismissal.
Source:
ANHRI
More on:
http://www.anhri.net/?cat=11
==================================
Bahrin
========
Law to curb peaceful protest
Bahrain Youth Society for Human Rights, In a statement issued by it expressed its deep concern on the prevention of peaceful assembly and exploitation of the new notorious law, for besieging peaceful demonstration, where the Home Office refused to allow political associations festival on the “theft of land and property of the state,” which was decided to be on May 14th, 2010. The association has indicated that the cause of preventing “the establishment of the festival in the evening is that the law of assemblage prevents this” .in the same context the Interior Ministry has rejected to receive the notification concerning a sit-in that is a protest concerning religious freedom restrictions.
Source:
Bahrain Youth Society for Human Rights
More on:
http://www.anhri.net/?cat=13
=======================================
Sudan

======

Violations of Freedom of Expression Becomes Sudanese Daily Bread
Sudanese security has closed and confiscated “Raii Elshaab” paper The, and arrested three editors of it,at the time in which violations against freedom of expression and press freedom increased as violation of freedom of expression becomes Sudanese daily bread. This incident comes a few days after interrogating Warrak and Salleek , two journalists , and referring them to court because of an article in Ajras AlHorreya newspaper which suffers serious security restrictions. In addition , AlHurra and AlAhram Alyoum newspapers were suspended for three days at the beginning of this month.
Source:
Journalists for Human Rights-JHR
The Arabic Network for Human Rights Information
More on:
http://www.anhri.net/?cat=16
============================================
Iraq
==========
Burst into a Photographer House
A joint force burst into the house of a journalist in Fallujah, detained him, and his family for four hours under threat and insult, and confiscated all gears and communication devices.
Mohammed al-Jalil Shihab, who is a photographer for the European Agency for the press photograph, told the Journalistic Freedoms Observatory that, a joint force of U.S. military and Iraqi police burst into his house in central Fallujah, dawn on Sunday.The force has detained him and his family members under the beatings, abuse,and threats for four hours, and confiscated his gears.
Source:
The Journalistic Freedoms Observatory (JFO)
More on:

http://www.anhri.net/?cat=18
============================================
Kuwait
============
Detention of a Writer and Blogger
the writer and lawyer Mohammed Abdul Qadir Jassim was arrested, and referred to the State security ,then imrison at the central prison .. The Assembly considers that the issue is merely a matter of opinion, we may agree or disagree with him in it, but it remains within the frameworks and constitutional grounds and the matter does not deserve to be dealt with under the procedures of the state security…
The matter has developed in a dramatic way, as Professor Mohammad Abdul Qadir Jassim, went on a hunger strike,while he is suffering from serious health problems, which calls for tackling the case with great wisdom, without infringing on his legal and constitutional rights ,and without violating human rights standards, particularly those related to freedom of expression .. Whatever the matter, the legal procedures could be accomplished without arrest or detention, as the lawyer, Mohamed Abdul Qader Jassim is aware of the legal requirements and will not leave the country, and will remain committed to fulfilling his obligations towards justice.
Sources:
Kuwait Society for Human Rights
Amnesty International
Reporters without Borders
More on:
http://www.anhri.net/?cat=19
===============================
Tunisia
============
Police persecute former prisoners of conscience Reda Kesa
On midday Sunday, May 16th, 2010 State Security Agents Arrested Reda Kesa (30 years) and Took him to the area of Police at the City of Sousse.
Notably, the agents of the state securityarrested the young man Reda Kesa, on February 22nd, 2010 on his wedding day and caused damage to his family, as the police deprived them of the joy and rejoicing on the occasion of marriage of their son.
It’s noteworthy that Reda Kesa was trialed according to illegal “Terrorism law” and spent two years and a half imprisoned. Reda is subject to a lot of harassments by the agents of the state security since his release from prison in 2008.
Source:
Freedom and Justice
More on:
http://www.anhri.net/?cat=22
===================================

Syria
=======
Muhannad AlHasani wins Martin Ennals 2010
Muhannad al-Hasani, Syrian lawyer and human rights defender was awarded the Martin Ennals Award for 2010. The award ceremony will be held on 15 /10/2010 in Geneva. Hans Tholn, Chairman of Martin Ennals Foundation announced the news at the Swiss Press Club in the presence of Reed Rudy, director of the European Journalism Centre for Human Rights Watch, and Remy Pagani, Mayor of .

Sources:
Al Karama for Human Rights
More on:
http://www.anhri.net/?cat=24
=============================

Egypt
============
Fabricated case against the two activists Gamal Eid and Ahmed Seif
The Arabic Network for Human Rights Information said in a statement this week that judge Abdel Fattah Mourad enjoyed impunity despite his assault on the intellectual property through reproduction of tens of pages of the report of the Arabic Network for Human Rights Information and publishing them in a commercial book. Escaping punishment encouraged him to fabricate more cases against Arabic Network and Hisham Mubarak Law Center Though two cases were previously proven fabricated , AlKhalifa misdemeanor court will consider a new case #8260/2009 on Saturday May 2nd 2, 2010, accusing Ahmed Seif and Gamal Eid, of insult and libel , blackmail and abuse of Internet service..
Sources
- Arabic Network for Human Rights Information
More on
http://www.anhri.net/?cat=53

==================================

ANHRI
ANHRI issued six statements this week,
1- Who Is Backing Abdel Fattah Mourad In Enjoying Impunity ? – A New Fabricated Case Against Gamal Eid ANHRI Director And Ahmed Seif HMLC Director

http://www.anhri.net/en/?p=587

2- Foreign Minister Pursues the Egyptian writers and Journalists after Failing in Protecting the Dignity of the Egyptians Abroad – Insult and Libel case against the Journalist Hamdi Kandil
http://www.anhri.net/en/?p=584

3- Jordan: Freedom of Expression that sky is its Limit, does not Accept Ministers’ Criticism Detention of a Media Syndicate Member and Beating him

http://www.anhri.net/en/?p=581

4- Violations Of Freedom Of Expression Becomes Sudanese Daily Bread The Arabic Network Condemns Closing Down “Raii Elshaab” Paper And Arresting Three Editors
http://www.anhri.net/en/?p=576

5- Investigation With The Chairman Of The Arab Center For The Independence Of The Judiciary And The Legal Profession (ACIJLP) On An Opinion Case Issue Of Hiring Women In Judiciary Posts Should Be Settled By Dialogue Not By Communiqués.

http://www.anhri.net/en/?p=565

6- Stopping Columnist Abdel Halim Kandil At Amman Airport For Seven Hours The Arabic Network Demands The Jordanian Intelligence To Stop Its Aggressive Practices Against Journalists And Activists
http://www.anhri.net/?p=6029

 

http://www.anhri.net/en/?p=607


قيم الموضوع
(0 أصوات)
  • آخر تعديل على الأحد, 23 أيار 2010 02:50
  • حجم الخط

بما أنو

حال البلد..موقع ثقافي سياسي سوري يعنى بقضايا التنوير وتأصيل العقلانية، إلى جانب اهتماماته المتواصلة بكل القضايا التي يعيشها العالم العربي، يرحب الموقع بكل الاصدقاء والكتاب الراغبين بالكتابة اليه وبالتواصل معهم ولأجلهم في كل مكان

نشرتنا البريدية